W Muzeum Sztuki Nowoczesnej otwarto wystawę "Kwestia kobieca 1550–2025"
"Kwestia kobieca 1550-2025" to nowa wystawa otwarta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej cel to rozprawienie się z mitem nieobecności artystek w sztuce, bo przede wszystkim ta ekspozycja daje świadectwo trwałej i dynamicznej działalności twórczej kobiet.
- Ta wystawa jest celebracją 500 lat działalności kobiet nie tylko jako artystek, ale także jako myślicielek, agentek i twórczyń. Prezentujemy na niej 199 dzieł autorstwa 150 artystek, w tym również twórczyń dotychczas zupełnie nieznany - mówiła Alison M. Gingeras, kuratorka wystawy.
Jedną z perełek wystawy jest obraz autorstwa brytyjskiej artystki Celii Paul.
- Mój obraz nosi tytuł "Duch kobiety z jajkiem" i nawiązuje do dzieła Luciana Freuda, z którym byłam w długim związku. Narysował mnie na obrazie dziewczyna z jajkiem w 1980 roku, gdy miałam 20 lat. Było to dla mnie bardzo bolesne doświadczenie, dlatego niedawno namalowałam własną wersję tego obrazu, którą można tu zobaczyć - opowiadała malarka Celia Paul.
Na wystawie znajdziemy także prace polskich artystek, takich jak Zuzanna Hertzberg czy Karolina Jabłońska, która stworzyła specjalny mural.
Na muralu można zobaczyć szkice prac, które potem można oglądać nareszcie w wystawy.
- Inspiracją do stworzenia właśnie takiej kompozycji było wspomnienie z lat młodzieńczych, kiedy uczyłam się do matury z historii sztuki i żeby zapamiętać dzieła z listy obowiązkowych dzieł, robiłam sobie takie szybkie szkice. W trakcie myślenia nad muralem zdałam sobie sprawę, że właściwie nie było tam dzieł stworzonych przez kobiety. Dlatego ten mural jest tak jakby przepisywaniem historii sztuki na nowo - mówiła artystka Karolina Jabłońska.
To przedsięwzięcie artystyczne było możliwe dzięki wsparciu partnera strategicznego, czyli marki Audi.
- Zależy nam na inkluzywności, zależy nam na budowaniu dialogu, budowaniu rozmowy i wierzymy, że właśnie kultura, właśnie sztuka stanowi idealną platformę do wymiany swoich opinii też na temat zaangażowania kobiet na przestrzeni lat w sztukę. Cieszymy się, że jako marka Audi możemy zaangażować się w ten dialog i możemy zapraszać do niego jak najszerszy gremium osób. Liczymy przede wszystkim, że wystawa będzie stanowić przyczynę do wielu dyskusji na temat faktycznej roli kobiet na przestrzeni lat w świecie sztuki. Chcemy też zaprosić jak najszersze gremium osób do zapoznania się z jej treściami, do zobaczenia ekspozycji, dlatego też w dniu otwarcia wystawy była otwarta publicznie dla wszystkich, bezpłatnie. Zależy nam na udostępnianiu sztuki, udostępnianiu kultury, stąd też właśnie nasz mecenat - tłumaczył Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Audi.
Wystawę można oglądać do 3 maja 2026 roku.